Les Tines del Flequer i alguna cosa més

En aquesta ruta farem un petit repàs per la història vitivinícola de la comarca del Bages. En total seran poc més de 15 quilòmetres amb un desnivell acumulat d’uns 550 metres. Jo vaig tardar poc més de 5 hores i mitja, amb parades incloses, algunes un pèl llargues per poder fer fotografies. Wikiloc.com/Tines_Flequer

A 2,8 quilòmetres del Pont de Vilomara, anant per la carretera BV-1224 que va d’aquesta població a Rocafort, trobarem una petita zona per poder deixar el cotxe, just davant del camí senyalitzat cap a Oristrell, també, si us ho estimeu més, podeu accedir a un aparcament habilitat que hi ha a pocs metres de la carretera anant pel camí esmentat. Us recomano portar GPS, ja que la ruta no està senyalitzada, només el tros de les Tines. La segona recomanació, és que no feu aquesta ruta amb pluja, ja que heu de travessar el Torrent del Flequer en vaires ocasions. I per últim dir-vos que en dies de boira (a la zona acostuma a haver-n’hi força), com el que jo vaig agafar, feu la ruta en el mateix sentit que jo vaig fer, d’aquesta manera deixareu les tines per al final i les podreu contemplar en tota la seva esplendor.

Cal Bitó entre la boira

Jo em vaig decantar per deixar el cotxe al costat de la carretera. Agafarem el camí que porta cap a Oristrell i poc després de passar la zona d’aparcament trobarem els primers senyals amb el SL-C 52 que ens marca la ruta de les Tines del Flequer, però les seguirem durant molt poca estona, agafarem un camí a mà esquerra que porta a Ca n’Oristrell. Un cop hem passat la casa, anirem per una petita senda que hi ha a l’esquerra i arribarem a Sant Pere d’Oristrell.

Sant Pere d'Oristrell

Sant Pere d’Oristrell

Si seguim recte, tornarem a la pista forestal que estàvem fent servir abans per continuar pujant fins al Pou de la Caseta i poc després de trobar-nos una altra pista forestal, haurem d’agafar una senda que ens portarà a Can Flequer. Atenció per què costa una mica de veure i no té cap mena de senyalització, de fet, la senda, en algun tram és un pèl espessa i pot costar una mica seguir el camí correcte.

Tines de Cal Flequer

Aquí ens tornarem a trobar els senyals del SL-C 52, però només el farem servir per creuar el Torrent del Flequer i agafar la pista que va cap a Rocafort, de la qual només farem poc menys d’un quilòmetre. Agafarem un camí a mà dreta que només està marcat per fites fetes amb pedres. Aquest camí circula vora el Torrent de Colldat, primer per un camí ample i després de passar la Font del Colldat, per una senda, arribarem a la Placeta de les Bruixes, on un cop hem sortit de l’espessa vegetació, podrem gaudir d’unes bones vistes dels voltants.

Racó del Victos amb restes de les boires

Un cop hem fet les fotografies de rigor, anirem a buscar el camí de descens, no sense dificultats. Des de la Font del Colldat fins a veure les Balmes Roges a la nostra dreta, tota la senda és força espessa i costa de veure bé per on segueix el camí correcte. Trobarem diverses marques de pintura, però cap te una continuïtat que ens faci dir quina és la correcta. De fet, jo em vaig equivocar i vaig haver de recular uns metres.

Les Balmes Roges

Les Balmes Roges i Manresa al fons

Farem un descens ràpid, però poc tècnic fins a una pista forestal que no agafarem, anirem per un camí que tenim just davant nostre que ens porta als Ermitanets.

Els Ermitanets

Recularem fins a arribar de nou a la pista i agafarem la que va en direcció nord de les dues que hi ha a la nostra esquerra. A poc més d’un quilometres i just sota les Baumes Roges, anirem pel camí de la dreta que ens porta a les Tines de les Baumes Roges, potser la construcció més interessant de totes les que veurem en aquesta ruta.

Tines de les Baumes Roges

Desfarem part del camí per tornar a agafar la pista principal i pujar la Serra de Puig de Gili, d’on tornarem a gaudir de bones vistes de l’entorn. Farem un descens ràpid i un pèl relliscós fins a arribar de nou el Torrent del Flequer. A partir d’aquí ja podrem seguir els senyals del SL-C 52 fins al final de la ruta.Tota aquesta part final serà on podrem contemplar el màxim nombre de tines, totes elles tenen panells explicatius sobre la construcció i l’ús que se’n feia. Les primeres que trobarem seran les Tines del Camí del Flequer.

Tines del Camí del Flequer

A pocs metres d’aquestes trobarem les Tines del Ricardo.

Tines del Ricardo

Seguint vora el torrent i a poc menys d’un quilometres trobarem les Tines de l’Escudelleta.

Tines de l'Escudelleta plenament integrades en el paisatge

Tines de l’Escudelleta plenament integrades en el paisatge

Continuant la ruta per una senda força boscosa i espessa primer trobarem un pou diposit de vinya i poc després de sortir del bosc veurem les Tines del Tosques, potser el conjunt més gran de tots.

Tines del Tosques

Recularem per acabar fent uns 500 metres i trobar-no la ultima de les construccions. Es tracta de les Tines del Bleda.

Tines del Bleda

Ara ja només ens queda tornar cap al cotxe que es troba a poc més d’un quilòmetre seguint la pista que circula paral·lela al Torrent del Flequer.

Tela d'aranya amb gotetes d'humitat

Més fotografies al Flickr

Wikiloc_-_ruta_Les_Tines_del_Flequer_-_-_GPS_track_-_2016-02-18_16.18.10

Enllaços:

Bages: http://www.bagesturisme.net/
El Pont de Vilomara: http://www.elpont.cat/
Rocafort: http://www.elpont.cat/el-municipi/el-pont-de-vilomara-i-rocafort/rocafort-de-bages.htm
SL-C52: http://senders.feec.cat/sl-c-52-g376/sl-c-52
Sant Pere d’Oristrell: http://www.catalunyamedieval.es/capella-de-sant-pere-doristrell-pont-de-vilomara-i-rocafort-bages/
Tines de les Balmes Roges: https://ca.wikipedia.org/wiki/Tines_Balmes_Roges

Aquesta entrada ha esta publicada en Bages, Catalunya. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.